KEPADA RAKYAT MALAYSIA

Wednesday, June 11, 2008

Baru-baru ini, Malaysia telah digemparkan dengan pengumuman YAB Perdana Menteri berhubung kenaikan harga minyak sebanyak 78sen utk petrol dan RM1 untuk diesel. Kenaikan komoditi utama ini akan memberi kesan yang besar kepada rakyat Malaysia. Ini kerana dengan melonjaknya harga komoditi tersebut maka harga barangan lain juga akan turut naik. Ini adalah kesan dari tindakbalas ekonomi yang tidak dapat dielakkan oleh mana mana negara.

Sehubungan itu, timbul berbagai bagai komen, pendapat, idea dan tak kurang juga cacian dan makian yang timbul. Datangnya persoalan bagaimana rakyat Malaysia boleh mengatasi masalah ini. Terus terang cakap, ini baru permulaan. Kita harus berfikir lebih jauh lagi apabila stok minyak Malaysia telah habis dan kita akan turun menjadi pembeli. Pada masa itu keadaan kita akan jadi lebih parah lagi.

Oleh itu saya menyarankan kepada rakyat Malaysia agar berusaha mengurangkan penggantungan kepada subsidi. Rakyat Malaysia ni kalau bab bersukan atau belajar memang hancuss tapi bab subsidi tetap kekal juara. Kalau takde subsidi boleh mati. Dari lahir sampai mati memang ada subsidi kerajaan. Jadi kekallah orang Malaysia juara subsidi.

Untuk mengurangkan penggantungan kepada subsidi kerajaan, maka dicadangkan agar rakyat Malaysia berusaha menjana sumber pendapatan. Sesiapa saja kalau mengharap kepada satu sumber pendapatan maka, hidup tak susah dan tak juga senang tapi sekiranya anda mempunyai beberapa sumber pendapatan maka hidup akan lebih senang dan bahang kenaikan harga minyak tidak begitu dirasai.

Bukan apa, kenaikan harga minyak ni memang memeningkan kepala. Dipejabat bermacam reaksi ada. Sampai ada yang sanggup curi minyak syarikat dan isi dalam kereta sendiri. Sebagai pegawai yang bertanggungjawab menjaga kenderaan, kecurian itu diketahui cuma tidak sampai hati nak menjatuhkan maruah seseorang. Jadi orang itu teruslah berlakon seolah tidak ada kesalahan dan saya terus menerus melihat lakonan dia. Kesian. Curi minyak isi tangki penuh harga dalam RM50 tapi sekiranya kantoi kene buang kerja. Kerana RM50 sanggup gadaikan kerja yang bergaji tetap. Kebodohan manusia ni kadang kala tak masuk akal.

Dengan ini diharap rakyat Malaysia akan berusaha untuk menaikkan taraf dan kedudukan masing masing. Mencipta peluang dan pendapatan. Meningkatkan ilmu dan harga diri. Agar satu hari nanti kita akan ramai ramai pegi shopping di negara jiran dengan ayat " Barang kat sini murahlah ". Biar dia terasa lak yang nilai matawang mereka kecil.

Kepada para pemimpin, jalankan tugas dan atur strategi sebaiknya. Sebuah negara yang kaya dengan sumber tidak susah untuk ditadbir. Cuma perlukan kesungguhan, kepintaran dan kejujuran. Dimana harga diri seorang pemimpin sekiranya agenda utama adalah untuk membina kekayaan untuk diri sendiri dan kroni. Percayalah, lakonan anda itu lambat laun akan diketahui juga dan dimasa itu dimana nak diletakkan muka bila semuanya terbongkar tapi orang politik memang begitu kot. Bangsa yang takde malu punya.

 
 
 
 
Copyright © Forex Control